Usability czyli użyteczność - zwiększ skuteczność Twoich stron internetowych

Czym jest użyteczność serwisów?

Czy wiesz już, czym jest usability strony internetowej? W skrócie rzecz ujmując, chodzi o intuicyjność jej obsługi przez użytkownika. Z tematem użyteczności (usability) wiąże się pojęcie funkcjonalności, choć jest to pojęcie nieco inne: tutaj znowu chodzi o ilość funkcji, rozwiązań, udogodnień, usprawnień, opcji itd.

OK. Jak myślisz, w jakim celu poruszam w tym poradniku temat użyteczności stron internetowych? To proste: lubimy strony, które są użyteczne. Powiem więcej - na stronach z dobrym usability:

  1. Chętniej zostajemy dłużej. Lub w ogóle zostajemy! Bo jeśli strona jest kompletnie nie intuicyjna w obsłudze (np. nawigacja jest na zerowym poziomie), wtedy zazwyczaj przerywamy swe męki klikając "zamknij".
  2. Chętniej wracamy do nich. Wizyta na takiej stronie dobrze nam się kojarzy, więc jest wysoce prawdopodobne, że kiedyś do niej wrócimy (np. przez "ulubione").
  3. Chętniej kupujemy. Lub wykonujemy inne akcje (np. zapis na newsletter).
  4. Lepiej się czujemy. Dobre samopoczucie z kolei przechodzi niejako na właściciela serwisu i sympatię do niego.
No dobrze. Wiesz już, że użyteczność jest ważna. Wiesz, że dobra użyteczność poprawi odwiedzalność Twojego serwisu, a zła - może go skutecznie unicestwić. W takim razie na co zwrócić uwagę? Usability to temat dość spory i zasługuje na osobny poradnik (doczeka się), więc tutaj zasygnalizuję tylko pewne hasła.

Kluczowe zagadnienia w usability w Internecie

Oto zbiór podstawowych zasad do natychmiastowego wykorzystania:

  1. Dopracuj nawigację. To jeden z kluczowych elementów każdego serwisu WWW. Liczy się każdy detal: kolory przycisków, zmiana koloru po kliknięciu, umiejscowienie i ilość menu itd.
  2. Dodaj wyszukiwarkę na serwisie, jeśli jest potrzebna. Kiedy jest potrzebna? Gdy serwis jest rozbudowany i zawiera dużo informacji (na stronie firmowej najczęściej możesz sobie darować wyszukiwarkę).
  3. Stosuj nazewnictwo zgodne ze standardami i Twoją grupą docelową. Podstrona z danymi kontaktowymi niech się nazywa "kontakt", a nie np. "nasze dane".
  4. Zapoznaj się z konwencjami użyteczności. Niektóre z nich:
    • logo po lewej stronie, klikalne do strony głównej
    • kontakt po prawej stronie
    • strona główna to "strona główna", "home" lub ewentualnie "start"
    • linki (odnośniki) podkreślone i / lub w innym kolorze
    • informacja o autorze (wykonawcy) serwisu w stopce.
  5. Zrób badania użyteczności. Pomyślisz może: "krzywy zwariował! Mam robić badania?! Nie znam się na tym!!!". Spokojnie. Nie musisz kupować sprzętu do eyetrackingu. Wystarczy potestować serwis na znajomych. Zaproś kumpla i powiedz, żeby wykonał jakąś typową czynność na Twoim serwisie (znalezienie jakiejś konkretnej informacji, kupienie produktu itp.). Niech w czasie testu mówi Ci, co czuje. Kilka takich testów i będziesz wiedzieć "wszystko", co trzeba zmienić, by Twój serwis był bardziej user friendly (czyli przyjazny użytkownikowi).

Skąd czerpać wiedzę o użyteczności?

Wiem, że masz masę rzeczy na głowie i brakuje Ci czasu. Dlatego polecę Ci tylko 1 książkę w temacie użyteczności. Jedną, ale musisz ją przeczytać, OK? To najlepsza książka z tej dziedziny, jaką świat widział. Mówię o Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych. Autor: Steve Krug. Ta książka zmieni Twoje podejście do budowy serwisów internetowych, nie mam co do tego żadnych wątpliwości.

Zadbaj o usability, a zwiększy się ilość i jakość odwiedzin na Twoich stronach internetowych.

Zapisz się na Darmowy Poradnik jak zwiększać ilość odwiedzających Twoje strony internetowe

poradnik dla chcących zwiększyć ilość odwiedzin